Dato
17. marts 2024 - 30. november 2024
Sted
Søndermarken overfor Frederiksberg Slot
2000 Frederiksberg

E: cisternerne@frederiksbergmuseerne.dk
T: 30 73 80 32

Cisternerne præsenterer en omfattende lydinstallation af kunstneren Taryn Simon. Udstillingen Start Again the Lament udforsker hvordan vi håndterer sorg individuelt og kollektivt, samt sorgens anatomi og hvem vi vælger til at guide os igennem den. 

Klagesangen er en offentlig fremførelse af fortvivlelsen. Professionelle sørgende bliver af de efterladte givet autoriteten til at træde ind i, forhandle og forme deres oplevelse af tab. 

I en insisterende gentagelse sendes de professionelle sørgendes klagesange ud i Cisternernes rungende efterklang. Disse soniske sorgritualer inkluderer nordalbanske klagesange, som græder sorgens ’uudtalte ord’; Wayuu klagesange, som sikrer sjælens passage til Mælkevejen; græske epirotiske klagesange, som forbinder livet med dets efterliv; og yazidiske klagesange, som kortlægger forflytningen og eksilets topografi. Cisternerne bliver et instrument, der ekkoer recitationerne af tab med et 17 sekunders efterklang.

Når lyd og besøgende bevæger sig gennem rummenes repetitive søjlegange, sammenvæver installationen lys og mørke, fravær og nærvær samt den kollektive og individuelle sorg. Publikum ledes gennem Cisternerne af klagesangene, der sonisk kastes mod hvælvinger og søjler i en vekslen mellem kakafoni og stilhed.

Taryn Simon (f. 1975) er en multidisciplinær kunstner, der arbejder med fotografi, tekst, skulptur og performance – ofte i kombination. Gennem sin kunstneriske praksis retter Simon vores blik mod skjulte eller utilgængelige systemer for at afsløre underliggende strukturer, og hvordan de påvirker vores adfærd.

De samarbejdende kunstnere
Ana Luisa Montiel Fernández, Marisol Rosalía Montiel Fernández, Kalash Tossouni Boudoyan, Aziz Tamoyan, Lala Ismayilova, Haji Rahila Jafarova, Patimat Alibekova, Zakhra Maldaeva, Zamfira Ludovica Mureşan, Mrike Nokaj, Hu Xinglian, Chen Jian, Afua Acheampomaah, Hanna Koduah, Aníbal González, Nota Kaltsouni, Vangelis Kotsos, Nikos Menoudakis, Busara Azimbaeva, Toktokan Chancharova.  

Produktion
Lysdesign: Urs Schöenebaum
Lyddesign: Mathis Nitschke
Lyd- og lystekniker: Mikkel Peter Larsen

Om Taryn Simon
Taryn Simon (f. 1975) er en multidisciplinær kunstner, der arbejder med fotografi, tekst, skulptur og performance – ofte i kombination. Gennem sin kunstneriske praksis retter Simon vores blik mod skjulte eller utilgængelige systemer for at afsløre underliggende strukturer, og hvordan de påvirker vores adfærd.

Simons bogværker er også et centralt aspekt af hendes omhyggeligt researchede værker. Taryn Simon har udstillet over hele verden, og er repræsenteret i førende museumssamlinger som Metropolitan Museum of Art i New York, Tate Modern i London, Guggenheim Museum i New York, Centre Georges Pompidou i Paris og Louisiana Museum of Modern . Hun var også repræsenteret på Venedig Biennalen i 2015. 

Start Again the Lament er et nyt lydværk, der udspringer af Taryn Simons roste performanceinstallation An Occupation of Loss, som blev opført i Park Avenue Armory i New York i 2016 og i det enorme betonrum under Islington Green i London i 2018, præsenteret af Artangel. I 2020 sammensatte kunstneren i samarbejde med Artangel værket Laments from Quarantine – en samling af videoværker skabt af de professionelle sørgende og opført online under pandemien.

Udstillingen er støttet af
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Arbejdernes Landsbank, Arne V. Schleschs Fond, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Bestles Fond, Brøchner Hotels, Det Obelske Familiefond, Frederiksbergfonden, Frederiksberg Forsyning, Frederiksberg Kommune, Grosserer L. F. Foghts Fond, Hoffmann og Husmans Fond, Lizzi og Mogens Staal Fonden, Overretssagfører L. Zeuthens mindelegat, Ny Carlsbergfondet, Statens kunstfond, William Demant Fonden.