STORM

Frederiksberg Runddel
2000 Frederiksberg

E: storm@frederiksbergmuseerne.dk

På Storm P. Museet kunne man fra efteråret 2013 møde humor i kunsten. I maleri, tegning og skulptur udfoldedes Storm P.s univers af 7 danske samtidskunstnere, der alle arbejder med populærkulturens billedverden, med træk fra tegneserien og med humor som et allestedsnærværende skævt blik på verden i dag.

Udstillingen viste, hvordan kunstnere i dag arbejder i det felt, som Storm P. er blevet synonym med – tegneserie og humor – og hvordan humor stadig inspirerer til kunstnerisk udforskning hos nogle af dansk samtidskunsts fremmeste tegnere. I udstillingen blev kunsten nærværende, attraktiv, sjov og tilgængelig, og måske fik vi vendt op og ned på vores syn på hinanden, på livet og hvordan vi lever sammen!

Fælles for de syv kunstnere er, at de alle på hver sin måde udforsker den samme skæve billedverden, som Storm P. arbejdede indenfor, og udfolder det fritvoksende med stort overskud og frem for alt – med humor. Som hos Storm P. er det i krydsfeltet mellem kunst, humor og populærkultur, at de sære ting opstår. Det første finurlige indslag, der mødte gæsterne, var da også en væg med Fluer – kunstnernes underfundige hyldest til Danmarks store tegner og humorist.

SMÆK! var en udstilling, hvor billeder, situationer og genstande, vi alle kender fra hverdagen, blev sat ind i nye anderledes og overraskende sammenhænge. På Storm P.sk vis viste kunstnerne os det kendte, trivielle og dagligdags som anderledes og fantastisk – såvel som de mange sider af humorens væsen: Det afvæbnende, det spydige, det mærkværdige, det afslørende – og ikke mindst – det foruroligende og det alvorlige.

For museets yngste gæster bød udstillingen på mange kreative og udfordrende aktiviteter. Man kunne fremstille sin egen zoetrop tegnefilm, tegne post-it monstre, filte sine største fobier, f.eks. mus eller edderkopper, dekorere vægmalerier, illustrere skøre madopskrifter, tegne ansigtsudtryk eller skrive poesi til tegningerne.

De 7 kunstnere var:
Rikke Bakman. Hun viser, hvordan tegninger kan være et historiebærende element i sig selv, der ligesom de grafiske noveller er en nyudvikling i tegneseriegenren som Storm P. var en af pionererne indenfor.
Kristian Devantier. Hans værker er på én gang piktografiske og vedkommende. De forholder sig til verden, vi lever i – og spejler den – på samme måde som Storm P.s værk.
HuskMitNavn. Viser i sit værk med et skævt – og skarpt blik, hvordan vi lever sammen. Han kan, som Storm P., med en underspillet kærlig samfundskritisk satire og en stilsikker streg sætte vores hverdagsliv og storbyens typer på spidsen.
John Kenn Mortensen. Tegner, filmskaber og fortæller og er som kunstner mere ovre i et selvstændigt low brow tegneserieunivers med mærkelige og skæve verdner befolket af sentimentale monstre.
Lars Nørgård. I særlig grad hans sort/hvide stregtegninger, hvor han på samme vis som i Storm P.s fluer formår at vise tegningens og stregens styrke forenet med en surreel humor.
Randi & Katrine. Kunstnerduoen har humoren som et meget fremtrædende element i deres rumlige fortolkninger af vores fælles populærkulturelle udtryk. De genopliver den gamle zoetrop med en tegneserie og giver dermed en historisk kontekst til udstillingen.
Andreas Schulenburg. Han inkorporerer tegneseriens udtryk i et helt rent og stilsikkert formsprog i både 2D og 3D, hvor humor er en afgørende faktor.

Se kortfilm fra hver af kunstnerne her

Udstillingen blev støttet af Statens Kunstråd.