Skrivende kvinder: Jane Austen og Thomasine Gyllembourg

Rahbeks Allé 23
1801 Frederiksberg C

E: bakkehuset@frederiksbergmuseerne.dk

Udstillingen kaster lys over den engelske forfatter Jane Austen og hendes danske pendant Thomasine Gyllembourg. Austen og Gyllembourg fødes med to års mellemrum i henholdsvis 1775 og 1773 og oplever i hver sit land, hvordan omstændighederne for det at skrive og leve et traditionelt kvindeliv rummer forskellige udfordringer. Begge forfattere beskæftiger sig i romaner og fortællinger med temaerne: kærlighed, kvindeliv, ægteskab og kønnenes forskellige mulighedsrum. De er med til at udvikle idealerne for deres romanheltinder i første halvdel af 1800-tallet på overgangen fra det gamle fornuftsægteskab til det moderne kærlighedsægteskab.

Austen og Gyllembourg afveg fra samtidens traditionelle kvindeliv ved at orientere sig imod forfatterarbejdet. Jane Austen levede som ugift præstedatter i en søskendeflok, hvor hun fik stor opbakning til sit skriveri. Thomasine Gyllembourg blev skilt fra sin første mand, forfatteren Peter Andreas Heiberg, hvilket var uhørt i samtiden. Dette blev en af dansk litteraturs mest berømte skilsmisser, og brevene imellem de to ægtefæller afslører, hvordan kærlighedsopfattelsen var i skred omkring år 1800. Gyllembourg debuterede først sent i sit liv som forfatter og udgav det meste under pseudonym. Mange kender Jane Austens univers fra de populære filmatiseringer og tv-serier, hvorimod Thomasine Gyllembourgs værker måske er mere ukendte for de fleste.

Som litterært museum dykker vi ned i de to forfatteres litterære universer og går samtidig bag om fankulturen og filmverdenens dyrkelse af Jane Austens romaner. Det gør vi blandt andet ved at se på figurer, kulturelle normer og kvindernes sociale rum. Københavns Museum, Det Kongelige Teater, Teatermuseet i Hofteatret og seks private udlånere har venligst udlånt værker til udstillingen. Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden. I forbindelse med udstillingen vil der være empiredans i historiske dragter på gårdspladsen, koncert med musik fra Gyllembourgs og Austens samtid, foredrag, filmaften og meget mere.