Møstings

2000 Frederiksberg

E: moestings@frederiksbergmuseerne.dk

UD AF MOR

På udstillingen UD AF MOR blev nye malerier, tegninger og installationer af kunstneren Maria Wæhrens udstillet. Udstillingen vekslede mellem det personlige, private og det almene i fortællingen om at være mor, at have en mor såvel som moren som arketype, heriblandt andet fortællingen om at bryde stamtræet ved at blive gravid med donersæd og adoptere sin ekskones biologiske barn.

Wæhrens’ malerier og tegninger tager udgangspunkt i portrættet og kroppen, men lader i forskellig grad figurerne opløses i abstraktioner. De store, ekspressive malerier er ofte påført mange lag maling og forskydninger, når lærredet klippes op og sættes sammen på ny.

I malerierne optræder et gennemløbende gittermønster, der på symbolsk vis henviser til det at være fanget, og immanent i fangenskabet, muligheden for at bryde ud: UD AF MOR, ud af tabuet, og ud af skabet.

Wæhrens arbejder eksperimenterende i en vekselvirkning mellem det langsomme og hurtige, det færdige og ufærdige – og benytter sig af et bredt spektrum af materialer.

Maria Wæhrens er født i 1976 og bor og arbejder i København. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (1999-2005). Har senest udstillet i Rundetaarn (2016), Kunsthal Nord (2016), Huset for Kunst og design i Holstebro (2016), Silkeborg Bad (2016), The Eurohíd Foundation and The Hungarian National Museum – Rondella Gallery, Ezstergom, Hungaria (2016), Studenterhuset (2016), Vandrehallen (2015), Bakkehusmuseet (2015), Nivaagaards Malerisamling (2014), New Shelterplan (2014), Danske Grafikere (2013) og tidligere på bl.a. Vendsyssel Kunstmuseum, Den Frie Udstillingsbygning, LARMgalleri, BM-Suma contemporary Art center i Istanbul og Gl. Strand.

Udstillingen var støttet af Statens Værksteder for Kunst og Grosserer L. F. Foghts Fond.