Møstings

Kristoffer Ørum: Putins næse

15. november 2019 - 15. december 2019

Dato
15. november 2019 - 15. december 2019
Sted
Andebakkesti 5
2000 Frederiksberg


E: moestings@frederiksbergmuseerne.dk
T: 69 13 80 90

”Jeg kigger ned i indkøbsposen på nogle rødbeder. Et øjeblik synes jeg, at der er én, der ligner min mormors næse, eller måske minder den om det billede af Putins næse, jeg lige har set på Facebook. Senere i køkkenet, mens jeg laver rødbedesuppe, overvejer jeg, om det måske var min egen næse, rødbeden mindede om. Om natten drømmer jeg om duften af rødbeder og rødbedefarvede pas. Duften af min mormors rødbede suppe blander sig med fragmenter fra romanen Næsen af den russiske forfatter Gogol, med pseudovidenskaben nasologi og mindet om Glyptotekets samling af løsrevne næser fra buster og statuer”. 

Ovenstående citat var afsættet for Kristoffer Ørums udstilling Putins næse i Møstings Hus. Udstillingen havde karakter af en hæsblæsende associationsrække, hvor personlig identitet, det levede liv og kunsten flød sammen med storpolitik og digitale sfærer.  

Udstillingen bestod bl.a. af stencils malet med rødbedesaft, 3D-printede næser og rødbeder, inkjet-print, et webcam og skærme i forskellige størrelser med næsegenkendelse, tekster og animation. Tilsammen dannede elementerne en række overlappende sproglige og visuelle forskydninger. Sociale medier som Facebook omdanner ansigter til punkter i koordinatsystemer og ud fra disse kvalificeres personer som terrorister, defineres som bestemte forbrugertyper eller som irrelevante. I Putins næse kastede et mønstergenkendelses-program et paranoidt-kritisk blik på udstillingens besøgende. Fremfor at genkende ansigter, var det trænet til udelukkende at se næser eller rødbede-lignende mønstre. Når systemet genkendte noget, tog det et billede af det og delte det i udstillingsstedets digitale kontekst, sammen med en sætning hentet fra det sidste døgns nyheder, hvor næser indgik som politisk metafor eller i faste udtryk.  

Image description

Putins næse var et flerårigt projekt, der søgte at vende overvågningssystemernes forsimplede identitetskategorier og værktøjer mod dem selv. På denne måde genovervejede Ørum forholdet mellem national identitet, mad, krop og overvågning. Håbet var at åbne op for en identitetsmodel, hvor det er muligt at være fremmed, dansk, krop og digital repræsentation på samme tid. Første del af projektet blev afviklet på Galleri Image i Aarhus i 2017. Udstillingen var støttet af Statens Kunstfond & HOC

OM KUNSTNEREN
Kristoffer Ørum (f.1975) bor og arbejder i København. Han er uddannet fra Goldsmiths University i London, 2004 og det Kongelige Danske Kunstakademi, Billedhuggerskolen 2006. Ørum er en interdisciplinær kunstner, forsker og arrangør. Bag sig har han en lang række udstillinger i både ind- og udland.