19.03.24

Niels Pugholm: Endnu en undergang

I Niels Pugholms soloudstilling i Møstings udfoldes en dramaturgi over undergangsmytens cyklus. Med udgangspunkt i reliefskitser, antikke søjler, klassiske vaser, husets nyklassicistiske stil og egne keramiske eksperimenter bliver udstillingen ’Endnu en undergang’ en slags scenografi, hvor publikum bevæger sig gennem undergangsfortællingens forskellige stadier.

5. april – 9. juni 2024

På tværs af forskellige tider og kulturer er den stilistiske form på undergangsfortællingen typisk den samme. Konturerne af undergangens anatomi ses lige fra den lille personlige udvikling til verdensreligionernes store systemer. Uanset må noget bestående udfordres af et kaos, som fører til en ødelæggelse, hvorfra noget nyt kan blomstre og befæste sig, eksempelvis som en ny personlig vane, et forhold, en politisk diskurs eller som en ny mytologisk tid, indtil også den nye virkelighed nødvendigvis må udfordres af et nyt kaos.

I udstillingen kommer publikum på en cyklisk rejse gennem hver af undergangsmytens fire stadier: det bestående, kaos, ødelæggelsen og opblomstringen. Hvert udstillingsrum er således centreret omkring et af stadierne og markerer enkeltvis et skift i stemning og motivvalg. Her møder man serien collums; skabt af enkle, individuelle krukker sirligt placeret ovenpå hinanden, så de skrøbeligt rejser sig som smukke søjler i rummet. Natsorte vaser med indridsede grafiske tegninger, hvor konturer af divergerende fortællinger anes, et ornamenteret rakubrændt relief og leret i sin rene form skåret i syv såkaldte kløse.

I sin billedkunstneriske praksis er Niels Pugholm (f. 1983) optaget af, hvordan man skaber fortællinger, over de seneste år primært med keramikken som medie. Med afsæt i moderfortællingen over dem alle, udforsker Pugholm spørgsmålet om menneskets rolle, magt og skæbne i undergangens evige kredsløb.

Under årets Art Matter Festival har vi inviteret flere forfattere til at gå i dialog med udstillingens mange lag af fortællinger gennem oplæsning af udvalgte værker. Arrangementet Ord om undergang afholdes den 30. maj kl. 20.00-21-30. Entré: 75 kr. inkl. et glas vin. Billetter købes via Billetto.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond og Arbejdernes Landsbank.

Om Niels Pugholm
Niels Pugholm er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2013 og bor og arbejder i Danmark. Pugholm er repræsenteret på Wilson Saplana Gallery og har tidligere udstillet på bl.a. Århus Kunsthal, Viborg kunsthal og Kunstforeningen Gl. Strand. Han er tildelt Statens Kunstfonds Arbejdslegat af flere omgange og er repræsenteret i Skive Museums permanente samling.

Kontakt
For yderligere oplysninger og pressefotos kontakt venligst kommunikationsansvarlig

Siw Aldershvile Nielsen på san@frederiksbergmuseerne.dk / 92 15 35 76