05.10.23

KULTURNAT PÅ FREDERIKSBERGMUSEERNE / 2023

Gå på opdagelse i Cisternerne, grin og bliv klogere på børns humor på STORM, oplev poesi og litteratur på Bakkehuset og kom på en magisk drømmerejse i Møstings.

På Kulturnatten i København byder byens kulturelle skatte på en mangfoldighed af oplevelser. I Cisternernes dunkle dyb kan du lade dig fortrylle af Kimsooja’s lysende kunstværker, mens du i Møstings Hus kan drømme dig væk i Nikoline Liv Andersens tekstilunivers. STORM P. Museet inviterer indenfor til humor og kunst for de yngste, og på Bakkehuset kan du vandre mellem fortidens guldalder med Friederike Brun og H.C. Andersens eventyrlige univers.

Husk at der på Kulturnatten kun er adgang med Kulturpas, som købes online på Kulturnattens hjemmeside.

Oplev Cisternernes lysmagi

Besøg den aktuelle udstilling Weaving The Light af den sydkoreanske kunstner Kimsooja, og oplev hvordan lyset spaltes i alle regnbuens farver og dynamisk væver sig ind og ud af de underjordiske søjlegange.

På aftenen kan du deltage i vores kreative familieworkshop, kyndigt ledet af arkitekterne Gitte Mathiasen og Serine Yde, der med udgangspunkt i årets udstilling står klar med farvestrålende idéer og materialer.

Senere kan du opleve musikeren Kristoffer Rosing-Schow skabe en performativ lydside på det stemningsfulde elektroniske instrument theremin, hvor dansende og sælsomme lydbølger, spiller sammen med det sanselige farvespil og stemningen i Kimsoojas udstilling.

På plænen over Cisternerne vil der også blive udfoldet et fascinerende sæbebobleshow, hvor de lette boblers former og nuancer giver en forsmag på farvespektret i årets udstilling. Her vil DJ´s også spille et bredt musikalsk repertoire for de mange ventende gæster i mørket.

Oplev desuden lyskunstneren Arthur van der Zaags stemningsfulde lysinstallationer, der inddrager Cisternernes markante glaspyramider og lyser op som prismer i Søndermarkens mørke.

Program:
Kl. 18.00-20.00: Sæbebobleshow
Kl. 18.00-21.00: Kreativ familieworkshop
Kl.18.00-23.00: DJ duoen Second Wave
Kl.18.00-24.00: Lysinstallation PYRAMIDS OF LIGHT
Kl. 21.00-22.00: Musiker Kristoffer Rosing-Schow

Cisternerne
Søndermarken (overfor Frederiksberg Slot)

Men hvad må vi så? / På STORM

Dyk ned i STORMs interaktive udstilling ”Men hvad må vi så?” – en humoristisk rejse designet specielt for børn. Her kan du udforske satirens og humorens historie, mens du bliver klogere på Storm P.s fascinerende univers. Udstillingen stiller skarpt på, hvordan humor har udviklet sig gennem tiden, og hvordan den spiller en central rolle i vores daglige liv.

Efter at have ladet dig inspirere af udstillingens mange sjove elementer, kan du prøve kræfter med at designe din egen unikke Storm souvenir. Forestil dig en stor, farverig og humoristisk køleskabsmagnet, der kan minde dig om dit besøg hver dag! Arkitekterne Julie og Charlotte fra den lokale tegnestue All About A vil guide dig gennem processen. Med et væld af kreative materialer og personlige designtips vil de sørge for, at både børn og voksne kan slippe fantasien løs og skabe noget helt særligt.

Men husk! Selvom museets udstillinger holder åbent helt til midnat, lukker værkstedet allerede kl. 23. Så sørg for at komme i god tid, så du kan få mest muligt ud af din aften i STORMs verden.

STORM
Frederiksberg Runddel

Nat i litteraturen / På Bakkehuset

På Bakkehuset inviterer vi dig til en aften, hvor poesi og litteratur står i centrum. Aftenen indledes kl. 19.00 med den anerkendte forfatter Tomas Lagermand Lundme, der vil læse op fra sin ungdomsroman “Om natten lyver jeg aldrig”. Her tages publikum med på en rejse ind i den unge Yosefs verden, hvor hemmeligheder, familiens forventninger og nattens fristelser spiller en central rolle.

Kl. 20.30 dykker post.doc. Markus Christensen ned i romantikkens fascination af natten. Han vil belyse, hvordan natten blev et centralt tema i den danske romantik, og hvordan den blev brugt som symbol på både konflikt og fornyelse i værker af kendte danske forfattere som Oehlenschläger, Ingemann, Grundtvig og Hauch.

Men aftenen byder på meget mere end foredrag. Gå på opdagelse i Kamma og Knud Lyne Rahbeks autentiske guldalderhjem, eller lad børnene udforske Eventyrakademiet. På 1. sal kan du også dykke ned i særudstillingen “Vindue til venskaber – Friederike Bruns guldalder”. Hver halve time vil Bakkehusets kyndige værter tage dig med på en 10-minutters mini-rundvisning, hvor de dykker ned i udstillingens fascinerende historier gennem et udvalgt værk.

Trænger du til en pause, byder Orangeriet på både kolde og varme drikke hele aftenen.

Rahbeks Allé 23
1801 Frederiksberg

En aften der gnistrer af poesi på Møstings

På årets kulturnat i Møstings kan man opleve billedkunstner og designer Nikoline Liv Andersens solo-udstilling UTOPIA.

Via håndarbejdsteknikker såsom tufting, broderi, strik, hækling og vævning har kunstneren skabt værker, hvis universer gnistrer af poesi.

Udstillingen i de herskabelige rammer er opbygget med et fokus på håndværket og detaljernes betydning, hvor publikum suges ind i en helt anden verden. På aftenen vil der også være en familieorienteret tekstilworkshop, hvor besøgende selv får lov at stifte bekendtskab med forskellige håndarbejdsteknikker og får muligheden for at skabe egne sælsomme værker af genbrugsmaterialer.

Kl. 19.00, 20.00 og 21.00 kan børn og deres voksne tage med børnebogsforfatteren Tina Sakura Bestle på en magisk drømmerejse i den aktuelle udstilling (varighed ca. 1/2 time).

Tina Sakura er udannet fra Forfatterskolen for Børnelitteratur og debuterede i 2004 med billedbogen ‘Jok’ og har siden udgivet en lang række romaner og billedbøger bl.a. Papirdrengen, Ærtehalm-serien og den meget roste Skyggefugl (2014). I 2015 modtog hun Gyldendals børnebogspris og blev tildelt Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat.

Møstings
Andebakkesti 5