22.02.23

GUIDET FÆLLESLÆSNING OG MINDFULNESS FOR DEMENSRAMTE /

Vi er glade for at kunne tilbyde en unik mulighed for mennesker, der lever med demens i hjemmet: To guidede fælleslæsningsforløb for hjemmeboende demensramte, som er blevet muliggjort takket være støtte fra Alzheimerforeningen.

Vi er glade for at kunne tilbyde en unik mulighed for mennesker, der lever med demens i hjemmet: To guidede fælleslæsningsforløb for hjemmeboende demensramte, som er blevet muliggjort takket være støtte fra Alzheimerforeningen.

Guidet fælleslæsning er en metode og en oplevelse. Det er en bestemt måde at udføre højtlæsning på, hvor det centrale er den fælles refleksion, der ofte tager udgangspunkt i deltagernes egne liv, og de erfaringer og erindringer som teksten ”prikker” til. Det kræver derfor ingen forudsætninger, og alle kan være med på den måde, man nu er i stand til eller har lyst til. Litteraturen, som vi har udvalgt til forløbene, vil med udgangspunkt i STORM – Museet for humor og satire, kredse omkring humor, men også i høj grad den alvor, der ofte gemmer sig bag humoren.

Vi håber med fælleslæsningen at styrke følelsen af fællesskab og samhørighed, og ikke mindst et mentalt diagnosefrit rum for deltagerne. Vi vil også inkludere mindfulness i forløbet, for at hjælpe deltagerne med at fokusere, slippe tankemylder og være nærværende til stede i aktiviteten.

Tak igen til Alzheimerforeningen for deres støtte til dette initiativ. Vi ser frem til at møde deltagerne og til en livsbekræftende og sjov oplevelse.

Har du lyst til at vide mere om forløbet, kan du kontakte Museumsinspektør for kultur og sundhed, Cecilie Monrad på cmo@frederiksbergmuseerne.dk