19.12.23

CHRISTINE CLEMMESEN: HANDED TO EYES /

På årets første udstilling i Møstings udforsker billedkunstner Christine Clemmesen det komplekse forhold mellem fotografi, rum, og materiale. Clemmesen tager ikke fotografier; hun skaber dem på en måde, der udfordrer den traditionelle opfattelse af, hvad fotografiet indebærer.

Udstillingen Handed to Eyes fører det håndgribelige og optiske sammen i nye fotografiske kompositioner skabt specielt til Møstings. Billede og ramme aktiverer hinanden i værker af UV-print på marmor, polaroider, print på papir og silke.

Clemmesens kunstneriske praksis afspejler en interesse for forholdet mellem billeder, deres materialitet og deres rumlige præsentation. Gennem en årrække har hun udformet sine fotografiske værker i varierende medier, hvor unikke rammer ofte tilføjer en ekstra dimension til hendes udforskning af billedets rum. Til udstillingen på Møstings vil der blandt andet indgå værker, hvor rummet inde i rammen bliver anvendt til en fortsættelse af kompositionen i billedet.

“Grundlæggende er jeg optaget af, om fotografiet kan omsættes til nærvær. Ved at printe på fx marmor, håber jeg, der opstår en opmærksomhed omkring billedets form og afgrænsning, og hvordan det går i spil med billedets motiv. Værkerne bliver meget fysiske og objektagtige pga. mine rammer og de materialer, jeg printer på, men også ved den skulpturelle situation i selve billedet og inde i rammen,” udtaler Christine Clemmesen om sit arbejde.

Udstillingen rejser spørgsmål om, hvorvidt værkerne er baseret på fotografier eller objekter – eller muligvis begge dele på én gang. Denne mangfoldighed af betydninger leder os til at reflektere over, hvordan billeder bliver konstrueret, og hvordan den æstetik, vi omgiver os med, påvirker os.

Christine Clemmesen er uddannet fra The Slade School of Fine i Art i London samt Glasgow School of Art. Hun har tidligere udstillet på Rønnebæksholm (2022) Vandrehallen (2021), Gæsteværelset hos Tone Bonnén (2021) og Fotografisk Center (2020). I 2022 var hun nomineret til den internationale fotografipris FOAM Paul Huf Award.

Fernisering fredag d. 5. januar kl. 17. Udstillingen åbnes af formand for Kultur og Fritidsudvalget på Frederiksberg Lotte Kofoed. Alle er velkomne.

Udstillingen er støttet af: Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Arbejdernes Landsbank, Beckett-Fonden, Det Obelske Familiefond, Grosserer L. F. Foghts Fond, Statens Kunstfond og Statens Værksteder for Kunst.

*Udstillingstitlen er hentet fra Michael Snows værk Handed to Eyes, 1983