14.11.23

UDSTILLINGEN ÅRGANG 2023 ÅBNER I MØSTINGS /

Fra den 2.-21 december præsenterer Kunst På Arbejde og Frederiksbergmuseerne udstillingen ÅRGANG 2023 i kunsthallen Møstings. Her kan man opleve et markant felt af 15 nyuddannede billedkunstnere vise værker, der tematisk kredser om alt fra mytologi, identitet og erindring over popkultur, krop og landskab til intimitet, teknologi og materialitet.

Overordnet tegner der sig et facetteret billede af de deltagende kunstnere på udstillingen ÅRGANG 2023, med en stor bredde i positioner og kunstneriske udtryk både formelt og indholdsmæssigt; her mødes det lavmælte, højtråbende, poetiske og konceptuelle.

Udstillingen er blevet til gennem et open call, hvor dimittender fra Det Jyske-, Det Fynske- og Det Kongelige Danske Kunstakademi har kunnet ansøge om at bidrage. I alt 15 kunstnere og 20 værker er kommet gennem nåleøjet. Det er unikt at kunne præsentere så mange kunstnere fra samme årgang på én fælles udstilling, inden værkerne de næste mange år vil rejse rundt mellem arbejdspladser i hele landet.

Udstillingens kunstnere er: Adele Marie Rannes, Ayesha Ghaoul, C Clement, Emil Krog, Gro Pechüle, Hannah Amalie Nielsen, Josefine Boel Johannessen, Kristina Fernos, Line Elkjær Frandsen, Mads Hyldgaard Nielsen, Mira Winding, Rebekka Hilmer Heltoft, Simon Ganshorn, Sabrina Lucia og Tobias Just.

Kunst På Arbejdes direktør Marie Louise Helveg Bøgh udtaler følgende om udstillingen:

Kunst På Arbejdes medlemmer har en stor interesse i at se den nyeste kunst udstillet på deres arbejdsplads. Derfor giver det rigtig god mening, at vi som forening bidrager til at øge kendskabet til den nye generation af kunstnere ved at sammensætte en hel udstilling med nogle af de nyeste kunstneriske talenter. Vi håber, at udstillingen i Møstings vil skabe stor opmærksomhed om de nye interessante kunstnere, der er indenfor samtidskunsten netop nu.”

Samarbejdet mellem Møstings og Kunst På Arbejde understøtter et fælles formål om at bringe kunsten tættere på det brede publikum og tilbyde en platform til nyuddannede kunstnere. Kunst På Arbejde er en non-profit kunstforening, der blev etableret i 1954. Alle kunstværker, som KPA erhverver, cirkulerer blandt arbejdspladser i hele landet.

ÅRGANG 2023 er den anden ud af fem udstillinger, der alle er doneret af kunstmæcenerne Trine og Gunnar Kjems. Udstillingen vises efter Møstings i skulptursalen på Det Fynske Kunstakademi i Odense fra den 11.-24. januar og Art Herning fra den 26.-28. januar, før den går i cirkulation på arbejdspladser over hele landet.

Der er fernisering i Møstings fredag den 1. december kl. 17-19, hvor alle er velkomne.
Åbningstalen holdes af formand for kultur- og fritidsudvalget på Frederiksberg, Lotte Kofoed.

Eva Helsted, presse & kommunikation, Kunst På Arbejde
eh@kunst-paa-arbejde.dk / 53 34 96 26

Siw Aldershvile Nielsen, kommunikationsansvarlig, Frederiksbergmuseerne san@frederiksbergmuseerne.dk / 92 15 35 76