13. oktober 2023

Kulturnatten 2023 / Skærp sanserne i Cisternerne

Gå på opdagelse i Cisternernes aktuelle udstilling Weaving The Light af den sydkoreanske kunstner Kimsooja, og oplev hvordan lyset spaltes i alle regnbuens farver og dynamisk væver sig ind og ud af de underjordiske søjlegange.

Type
Koncert / Optræden, Kulturnat, Workshop
13. oktober 2023 kl. 18:00 -23:59
Cisternerne

På aftenen kan du deltage i vores kreative familieworkshop, kyndigt ledet af arkitekterne Gitte Mathiasen og Serine Yde, der med udgangspunkt i årets udstilling står klar med farvestrålende idéer og materialer.

Senere kan du opleve musikeren Kristoffer Rosing-Schow skabe en performativ lydside på det stemningsfulde elektroniske instrument theremin, hvor dansende og sælsomme lydbølger, spiller sammen med det sanselige farvespil og stemningen i Kimsoojas udstilling.

På plænen over Cisternerne vil der også blive udfoldet et fascinerende sæbebobleshow, hvor de lette boblers former og nuancer giver en forsmag på farvespektret i årets udstilling. Her vil DJ´s også spille et bredt musikalsk repertoire for de mange ventende gæster i mørket.

Oplev desuden lyskunstneren Arthur van der Zaags stemningsfulde lysinstallationer, der inddrager Cisternernes markante glaspyramider og lyser op som prismer i Søndermarkens mørke.

Program:
Kl. 18.00-20.00: Sæbebobleshow
Kl. 18.00-21.00: Kreativ familieworkshop
Kl.18.00-23.00: DJ duoen Second Wave
Kl.18.00-24.00: Lysinstallation PYRAMIDS OF LIGHT
Kl. 21.00-22.00: Musiker Kristoffer Rosing-Schow

PYRAMIDS OF LIGHT

Til Kulturnatten i Cisternerne har lyskunstner Arthur van der Zaag skabt to farverige prismer, der lyser op i Søndermarkens efterårsmørke. Prismerne fungerer som afslutningen på hans trilogi, der udforsker materialers samspil. Installationen fokuserer på glassets dobbelte karakter og grænselandet mellem lys, refleksioner og projektioner. Derudover inkluderer den overgangen fra farve til form og integrationen af lys og lyd gennem brugen af lydudstyr som lysende objekter.

Besøgende kan se installationen i de to glaspyramider, der fungerer som indgang og udgang til Cisternerne. På afstand vil man opleve dynamiske lyseffekter i parken, mens man tættere på kan udforske elementerne og se, hvordan de skabes analogt ved hjælp af ombyggede pladespillere, lysbilledapparater og lignende.

Lysinstallationens farvespil spiller sammen med Kimsoojas udstilling “Weaving the Light,” hvor lyset brydes i regnbuens farver i Cisternernes mørke. Besøgende kan få en forsmag på denne oplevelse, når de ankommer eller venter i kø.

Husk at der på Kulturnatten kun er adgang med Kulturpas, som købes online på Kulturnattens hjemmeside.