6. december 2022

J.A.P. SCHULZ / DEN FOLKELIGE FÆLLESSANGS FAR

Den tyske komponist J.A.P. Schulz fungerede som kapelmester ved Det Kongelige Teater fra 1787 til 1795. Trods den relativt korte ansættelsesperiode, lykkedes det ham at vende helt op og ned på datidens triste musikalske tilstand.

Foredrag
6. december 2022 kl. 19:30 -21:00
75 kr.

Gennem sine skrifter og sine sange grundlagde Schulz den fællessangskultur, som via hans elev C.E.F. Weyse og mange andre har blomstret lige siden.
For de senere komponister Carl Nielsen og Thomas Laub blev Schulz et stort forbillede.

I dette foredrag præsenterer forfatteren Sten Høgel sin bog fra 2020, som handler om den i dag lidt ukendte, men ikke desto mindre meget spændende komponist Johann Abraham Peter Schulz – den folkelige fællessangs far. På aftenen vil Sten Høgel fortælle om mennesket, musikpolitikeren og komponisten Schulz., en fortælling der illustreres med udvalgte sange.
Til arrangementet deltager også to professionelle sangere.
Tilhørerne vil få lejlighed til at synge med – helt i fællessangens oprindelige ånd.

Samtalen er arrangeret af Dansk Litteraturforening og Bakkehuset.