Møstings

Andebakkesti 5
2000 Frederiksberg

E: moestings@frederiksbergmuseerne.dk

Malene Bang og Katja Løgstrup-Hansens udstilling “Fremtidskongressen” består af buster af både historiske og nutidige, virkelige og fiktive personer.

De portrætterede er både fra undergrunds- og populærkulturen, såvel som økonomiske teoretikere og aktører fra den politiske verden. I Møstings Hus mødes så forskellige personligheder som Caroline Wozniaki, Sokrates og H.R. Giger på tværs af tid og rum, og på grænsen mellem fiktion og virkelighed. Ligesom et potentielt møde mellem Freud, Stalin, Trotskij, Tito og Hitler, som det siges boede i Wien på samme tid, iscenesættes. Hvad var der sket, hvis de var kommet på den samme berømte café? Og ville de have talt sammen? Tanker og systemdannelser krydser således hinanden når Malene Bang og Katja Løgstrup-Hansen arbejder efter et internt fortællesystem, der er inspireret af Stanislaw Lems science fiction roman “Fremtidskongressen” fra 1971.

Forarbejdet til udstillingen startede med en fascination af den nordjyske præst og billedhugger Pastor Laiers, der livet igennem modellerede et utal af buster lige fra den lokale skomager til Mussolini og Stalin og hvis radikale kunstneriske virke skabte debat i hans samtid. Malene Bang og Katja Løgstrup-Hansen benytter klassisk og digital modellering og gips og ler som materiale. De har valgt at arbejde med busten som genre, da de ser den som en repræsentation af selve ideen om personen. Malene Bang (f. 1978) og Katja Løgstrup-Hansen (f. 1983) er begge uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2012. Deres seneste fælles udstilling er “Pixelade”, der netop har været vist i Nikolaj Kunsthal.

Udstillingen blev støttet af Statens Kunstfond.