"Der var så dejligt ude på landet ..." / H.C. Andersen og eventyrene

Med udgangspunkt i H.C. Andersens eventyr om den grimme ælling introduceres eleverne til fortællingen om H.C. Andersen, der som ung og usikker kunstner besøgte Bakkehuset og for første gang følte sig som en rigtig forfatter.

målgruppe
Indskoling
Fag
Billedkunst, Dansk
museum

Bakkehuset lå i 1800-tallet helt ude på landet, men blev flittigt besøgt af de københavnske forfattere og kunstnere, der kom vandrende inde fra byen. Kamma Rahbek var værtinde og tog godt imod alle sine gæster – også den unge H.C. Andersen. Fra et af hans breve ved vi, at Kamma læste hans tekster, og at hun var den første, der kaldte ham ”poeten” – det betød meget for den unge forfatterspire.

I forløbet oplever eleverne at opholde sig i de samme stuer som H.C. Andersen, og den fjerne kulturhistorie bliver på den måde nærværende og sanselig. I forløbet indgår en lille tegne- og skriveøvelse, hvor eleverne begynder deres egen eventyr i tekst eller billede.

På Bakkehuset har de yngste elever også mulighed for at lege sig ind eventyrgenren via den permanente børneudstilling Eventyrakademiet. Et besøg her kan være en fin forlængelse af forløbet. Dog kan der typisk kun være en mindre gruppe elever (ca. 10) af gangen i Eventyrakademiet.

Booking skal ske via booking knappen ovenfor. Opklarende spørgsmål til besøget kan mailes til museet på bakkehuset@frederiksbergmuseerne.dk