“Der er et yndigt land” / Nationalromantik og fædrelandssange

Med udgangspunkt i Adam Oehlenschlägers nationalromantiske digt "Der er et yndigt land" introduceres eleverne til guldalderens digtning og til Bakkehuset som litterært mødested.

målgruppe
Udskoling
Fag
Dansk
museum

Bakkehuset var mødested for mange af guldalderens forfattere – Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, H.C. Andersen m.fl. Her I dagligstuen hos ægteparret Kamma og Knud Rahbek diskuterede man meningen med kunsten og litteraturen. Det var vigtigt, for den skulle være med til at ændre verden!  Oehlenschläger ville have os til at mærke et nationalt fællesskab, der var defineret af den fælles historie, en fælles natur og en “danskhed”, som skilte sig ud fra andre nationaliteter.

Hans digt Der er et yndigt land endte med at blive Danmarks nationalsang og en tekst, mange stadig samles om i dag. Men helt ærligt – er det stadig de brede bøge og de harniskklædte kæmper, der bedst beskriver, hvem danskerne er i dag? I Bakkehusets ånd diskuterer vi national identitet og litteratur og begynder opdateringen af Oehlenschlägers nationalromantiske digt.

Booking skal ske via booking knappen ovenfor. Opklarende spørgsmål til besøget kan mailes til museet på bakkehuset@frederiksbergmuseerne.dk