Møstings

Regibemærkninger: Et skue-spil kurateret af huskegruppen

26. april 2014 - 15. juni 2014

26. april 2014 - 15. juni 2014
Andebakkesti 5
2000 Frederiksberg

E: moestings@frederiksbergmuseerne.dk

Medvirkende kunstnere: Signe Marie Andersen (NO), Pia Arke (GR/DK), Damian Le Bas (UK), Delaine Le Bas (UK), Jens Blendstrup, Peter Brandt, Thomas Cato, Erik Hagens, Lone Hørslev, Gritt Uldall-Jessen, Line Skywalker Karlström (SE), Kenni Kruse, Tomas Lagermand Lundme, Susanne Møller Nielsen, Øystein Wyller Odden (NO), Michael Nebeling Petersen, Charlotte Petersen, Joan Rang, Casper Sloth, Jo Spence /Terry Dennett (UK), Poul Borum/Claes Cornelius/Ann Susan, You Little Teapot, Peter Johansson/Barbro Westling (SE), Gitte Winther.

Regibemærkninger er en tværfaglig gruppeudstilling, der bruger teatrets virkemidler til at skabe en dynamisk og anderledes præsentation af billedkunstneriske værker. Indenfor teaterverdenen fungerer betegnelsen regibemærkninger som forfatteren/dramatikerens anvisninger til såkaldt ydre regi, herunder bl.a. akt inddeling, skuespiltekniske udtryk med mere.

Bag Regibemærkninger står Huskegruppen, en kuratorisk platform bestående af billedkunstner Peter Brandt og forfatter, dramatiker og billedkunstner Tomas Lagermand Lundme. De betegner udstillingen som et ”skue-spil” skabt specifikt til udstillingsrummene i Møstings Hus, hvor der også vil afvikles forskellige arrangementer og sociale happenings i udstillingsperioden.

Værkerne er til dels udført til den aktuelle udstilling eller hentet frem fra arkiver, for at visualiseres ind i det overordnede ”skue-spil”. Således vil værker, der muligvis er tænkt til andre situationer og i andre tematikker, nærmest (gen)fortælle sig selv med nye stemmer og ord. På udstillingen indgår der værker af både danske og udenlandske billedkunstnere, tekster af forfattere, iscenesættelser af dramatikere og et væld af andre kunstneriske greb. Det er Huskegruppens store ønske, at man med Regibemærkninger virkeliggør kunstens rolle i samfundet. Det er et møde. Et møde mellem kunst, kunstner og publikum.