Møstings

2000 Frederiksberg

E: moestings@frederiksbergmuseerne.dk

Nye værker

Billedkunstnerne Mads Gamdrup og Erik Øckenholt har flere fælles udstillingsprojekter bag sig. Nu indtager de Møstings Hus med en række nye værker, der tager afsæt i naturhistoriske og naturvidenskabelige fænomener.

Mads Gamdrups fotografiske arbejder er kendetegnet ved deres stramme og minimale komposition, hvor det er selve farvens væsen og karakter, der udforskes. Gamdrup har gennem flere år arbejdet med såkaldt farvestøj eller restfarver, som er farver, der fremkommer når et analogt fotografi digitaliseres. På udstillingen i Møstings Hus bidrager han bl.a. med nye silketryk på håndgrundet papir. Her skaber metode, farve og materialevalg et poetisk og nærmest malerisk udtryk.

I sine værker forsørger Erik Øckenholt at visualisere en forståelsesmæssig ramme, for den måde vi prøver at forstå naturen på gennem indsamling og systematisering. Værkerne, der består af rækker af vægge, udgør samlinger, der i deres private karakter, paradoksalt nok ikke indbyder til hverken entydige eller videnskabelige tolkninger.

Mads Gamdrup er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 1988-1997 og er repræsenteret på en lang række museer og private samlinger i ind- og udland: Arken, Statens Museum for Kunst, Moderna Museet i Stockholm, Corcoran Gallery i Washington og i Margulies Collection i Miami. Gamdrup er desuden ansat som professor ved Trondheim Kunstakademi i Norge. www.nilsstaerk.dk/artists/mads-gamdrup

Erik Øckenholt er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 1982-1991. Han er bl.a. repræsenteret på Vejle Kunstmuseum, Vendsyssel Kunstmuseum og Statens Museum for Kunst, og har derudover haft flere solo og gruppeudstillinger i både ind- og udland.