Løgn & Latin, Spot, spe og religionssatire: 1500-1900

28. februar 2014 - 18. maj 2014
Frederiksberg Runddel

E: storm@frederiksbergmuseerne.dk

Hvem gør grin med hvem? Kan man gøre grin med magthaverne? Kan man gøre grin med kirken? Ja, mon ikke – og jo grovere, jo bedre – sådan tænkte og gjorde man i hvert fald tidligere, da kirken var en vigtig magtfaktor i Europa. Her udfoldede satiren sig til et fantastisk, fabulerende, grovkornet og billedrigt univers. Katolikker og protestanter holdt sig ikke tilbage for at udstille modpartens svagheder og dobbeltmoral – med motiver som djævle, der æder munke, paver med æselører og gedebukkeben og lystne og grådige præster. På Storm P. Museets særudstilling om religionssatire kan du komme helt tæt på populærkulturen fra årene 1500-1900 og få et indblik i denne særlige del af vores fælles billedverden og historiske kulturbaggrund.

På udstillingen vises talrige eksempler på, hvordan store kunstnere som Lucas Cranach, Francisco Goya og Nicolai Abildgaard foldede sig ud som kritiske satirikere og bidrog med bidende og grænseoverskridende billeder i de verserende konflikter mellem kristendommens forskellige fløje.

Op igennem historien har forskellige religiøse fraktioner og trosretninger benyttet sig af religionssatiren som propagandamiddel. Fra reformationen over den franske revolution og den engelske religionspolemik til oplysningstidens ateister er satiren blevet anvendt til at håne modstandere og udstille deres fejl og svagheder. Og med 1500-tallets nye trykketeknik og senere 1800-tallets rotationspresse blev det muligt at nå ud til et langt større og bredere publikum og især trykte billeder blev et stærk våben.

Udstillingen fortæller historien om religionssatirens mange ansigter, og den viser et repræsentativt udsnit af de grafiske værker, som formede netop dette bidrag til europæisk kultur og historie. Lige fra den inkluderende komiske satire, den spydige propagandistiske satire til den kritiske oplysende satire – der alle har deres særegne udtryksform og måde at fremstille deres budskab på.

Kom og oplev udstillingen – grin med og bliv forarget over tidligere tiders satire – hvis du tør!

Udstillingen er kurateret af Ph.D. forsker Dennis Meyhoff Brink og museumsinspektør mag.art Pernille Schelthauer Jacobsen og skabt i samarbejde med Museet for Religiøs Kunst, Lemvig, hvor den vises fra
1. juni til 31. august 2014.

Udstillingen blev støttet af Oda og Hans Svennings Fond, Lillian og Dan Finks Fond, Edith og Godtfred Kirk Christiansens Fond, FrederiksbergFonden og Frederiksberg Kommune.