STORM

Langt, langt borte i skoven

6. oktober 2018 - 21. april 2019

6. oktober 2018 - 21. april 2019
Frederiksberg Runddel
2000 Frederiksberg

E: storm@frederiksbergmuseerne.dk

Storm P. Museet har fået en enestående mulighed for at skabe en udstilling dedikeret til den norsk-danske kunstner Louis Moe (1857-1945) og hans eventyrlige univers.

Et af Storm P. Museets vigtigste fokusområder er tegnekunsten og i særdeleshed den rige tradition for såkaldt illustrationskunst skabt til at blive reproduceret både som billedkunst i traditionel forstand og som tegneserier, illustrationer i bøger, tidsskrifter og aviser. Louis Moe må – som også Storm P. – regnes blandt de dygtigste og mest originale grafiske kunstnere i Skandinavien i sin generation. Med udstillingen Langt, langt borte i skoven – tegninger og grafik af Louis Moe sætter museet fokus på en kunstner, som ikke har fået meget plads i kunsthistorien, trods en stor og bred folkelig popularitet i sin samtid.

Mystiske, morbide og erotiske drømmesyn på papir.
Louis Moes virtuose grafiske værker forfører og betager.
Alene studiet af Louis Moes enestående tekniske dygtighed som tegner og grafiker er en stor oplevelse. Moe er mest kendt som illustrator og skaber af talrige børnebøger og eventyr, men også som illustrator af Saxos Danmarks Krønike samt en lang række andre litterære værker. Mindre kendte er Moes ofte dystre symbolistiske værker, som udgør en relativt stor del af hans samlede produktion. I perioden 1880-1910 strømmede symbolismen ind over Europa. Symbolismens dekorative billedsprog og omfavnelse af det overnaturlige og åndelige fascinerede en lang række nordiske kunstnere, heriblandt Moe. Denne fascination skinner stærkt igennem i de dystre og enigmatiske raderinger, som han arbejdede med fra 1880’erne og frem.

Udstillingen indledes med historien om den myreflittige kunstner, som arbejdede fra sit hjem i Store Strandstræde i København, men livet igennem tilbragte alle sine somre i sit eget norske paradis i Telemarken, midt i den storslåede natur. Det norske landskab var en uudtømmelig inspirationskilde for Moe og som hos landsmanden Theodor Kittelsen lå det lige for at besjæle naturen og landskabet helt på linje med de kunstneriske strømme i tiden.

Museet inviterer på en eventyrlig rejse ind i Moes ydre og indre landskaber befolket af overnaturlige væsner fra mytologien og folketroen. Eventyret begynder langt, langt borte i de norske skove …

Alle kunstsamlinger begynder med en samler. Et menneske som er passioneret interesseret i et emne og aldrig stopper med at ønske at forædle samlingen – både med fysiske værker af den pågældende kunstner og med kildemateriale, breve, udklip, fortegnelser mm. Storm P. Museets udstilling med Louis Moe kunne ikke være blevet til uden, at sådan en samler havde stillet sin samling til rådighed, og museet retter en meget stor tak til Moe-samler og Moe-ekspert Otto Pinnau og hans hustru Kisser for deres store imødekommenhed. Tak for lån!

Udstillingen er støttet af Politiken-Fonden, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Ernst B. Sund Fonden, Beckett-Fonden, Arne V. Schleschs Fond, Gangstedfonden, Grosserer Andreas Collstrop og Søn Rudolf Collstrops Mindelegat og Kong Christian den Tiendes Fond.