Møstings

Andebakkesti 5
2000 Frederiksberg

E: moestings@frederiksbergmuseerne.dk

Heine Kjærgaard Klausen bruger hverdagsmaterialer i sin afsøgning af det enkelte menneskes endeligt. Et endeligt, der må opleves individuelt, men alligevel binder os sammen. Alle kravlede vi ind i denne verden, og alle må vi kravle ud igen. Udstillingens fire rum præsenterer hvert sit medie og fremviser en vidtspændende praksis: fra tekstil og collage til skulptur, video og performance. På tværs af medier skabes en stærk visuel identitet og eksistentielle spørgsmål afsøges gennem hverdagslige banaliteter.

I værket Flag er en hvid trøje udstillet på en oprejst ginekonstruktion. Trøjens forside prydes af en række tatoverede zombieportrætter; dødt kød og trævlet hud på levende kroppe. Tatoveringen går igen som billedmateriale i collagerne, og gennem dén udfordres vores gængse forestillinger om permanens og forgængelighed. Tatoveringer anses af mange som et blivende billede, men i et større perspektiv er det højest flygtigt: Det forsvinder med det rådnende kød. Collageværkerne gør sig som en art kunstneriske nedslag i internettets billedtsunami. I værket Narcissus er det ikke tatoveringer, men en overflod af selfies, der pryder en skjorte. En skjorte mange af mændene ironisk nok har smidt i deres poseringer. Tøjet agerer ikke blot passivt lærred, men trækker et ekstra betydningslag ind i værkerne, som et modefænomen eller mere dystert en spændetrøje, der bærer en tidsalders identitet. De performative skulptursituationer føjer sig ind i overordnede undersøgelser og diagnoser af samtiden. Det er en pointe i performancen/skulptursituationen at gøre tingene mere komplicerede, end de behøver at være. Ved at springe over, hvor gærdet er højest, med en stor seriøsitet, skabes en grotesk, humoristisk situation, der udstiller vores fortravlede, rationelle liv.

KORT OM: HEINE KJÆRGAARD KLAUSEN (f. 1978) er uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi (2000-2006). Han har blandt andet udstillet på Thorvaldsens Museum, Den Frie Udstillingsbygning i København og på Kunsthallen Brandts i Odense. Han er desuden medlem af Decembristerne og medstifter af det kunstnerdrevne udstillingssted for samtidsskulptur, Skulpturi.dk.