STORM

Frederiksberg Runddel
2000 Frederiksberg

E: storm@frederiksbergmuseerne.dk

Dirch Passer har den dag i dag et eftermæle, der er uden sidestykke i dansk underholdning. Ingen anden revystjerne har et ry, der kan måle sig med hans. Havde vi ikke mistet ham for mere end 35 år siden, i 1980, ville han den 18. maj 2016 være fyldt 90 år.

Derfor åbner Revymuseet (nu STORM) på Frederiksberg den 5. februar 2016 hyldestudstillingen DIRCH 90, der viser hans betydning for danskerne og for dansk underholdning. Her kan de besøgende genopleve store øjeblikke fra Dirch Passers lange karriere på scenen og på film og få historien om mennesket bag de mange figurer. Hvem var manden bag den cool fyr fra Kellerdirch Bros., kæmpebabyen, den russiske klovn, fuglekiggeren med mudderkliren i kikkerten eller det lange orangeaderør, som Daimi kyssede i sin gadedør?

Udstillingen tegner et nuanceret billede af hele Danmarks Dirch med en lang række effekter fra samlingen og fra indlån – for eksempel kæmpebabyens sparkedragt, det pink jakkesæt og ikke mindst klovnedragten fra Dirchs allersidste optræden – samt et utal af film- og lydklip, billeder, plakater og meget andet. Helt nye interviewfilm med kendte nutidige stjerner er også en del af oplevelsen. Her fortæller for eksempel Mick Øgendahl, Tommy Kenter og Ole Thestrup om deres forhold til Dirch og om at være komiker.

Desuden tager udstillingen fat i det fænomen, at publikum ofte opbygger et næsten personligt forhold til komikere. Fordi han eller hun tilbyder at krydse over grænserne og normerne, så vi andre bliver opmærksomme på, hvor og hvem vi selv er. På samme måde som vi lever med, når trapezartisten i cirkus svæver livsfarligt mellem griberne, og vi mærker suset i maven, angsten for udfaldet. Med latteren som middel giver komikeren os et spejl at se os selv i. Sådan var Dirch Passers rolle: han gik skridtet længere, end vi selv kan eller vil. Tilbød os at ”sætte livet på spil”, med særlig timing af replikker, velplanlagt udnyttelse af sin person, stemme, kropsbygning, gestik osv., og med en adfærd på scenen, der satte normerne for vores sociale liv i perspektiv.

Kom og (gen)oplev den stemning man kom i som publikum til en teater- eller filmforestilling med Dirch, og kom samtidig om bag ved og ind til lidt af mennesket, der skabte de mange elskede figurer.