Møstings

Andebakkesti 5
2000 Frederiksberg

E: moestings@frederiksbergmuseerne.dk

Titlen på udstillingen er en sammensmeltning af de to kunstneres navne: Claus Haxholm og Magnus Frederik Clausen. Titlen betegner mødet mellem to individer og dobbeltheden i både at være sig selv og samtidig tilsammen udgøre et fællesskabende sind.

De to kunstnere har samarbejdet om projektet hele vejen igennem, og hvert enkelt værk er konsekvent skabt i fællesskab. Dette har taget sin begyndelse allerede i materialevalget, hvor kunstnerne har opbygget en materialebank, som de begge har bidraget til, og hvor de derefter har brugt hinandens materialer. Ligesom arbejdsprocessen har været baseret på en udveksling og en i høj grad non-verbal dialog, er materialerne også et møde mellem forskellige verdner. Dagliglivets almindelige genstande som bl.a. sukker, popkorn og spartelmasse indgår i samspil med klassiske billedkunstmaterialer som pigment, maling og blændrammer. Materialerne er desuden præget af tidsmæssig forskellighed i form af det helt tidstypiske som en sushiboks og det ahistoriske som en valnød.

Kunstnerne har valgt kun at bruge dagslyset i Møstings Hus, og udstillingen er derfor uden kunstlys. Dermed indgår værkerne i samspil med det skiftende lys som får indflydelse på, hvordan rummet og værkerne opleves af den besøgende. Dagslyset understreger endvidere værkernes åbne karakter i dets omskiftelighed i modsætning til kunstlysets fastholdelse af et ensartet udtryk. Valget af dagslyset som eneste lyskilde spejler således værkernes spontane tilblivelse men også det bevidste kunstneriske valg, som værkerne udspringer af.

Claus Haxholm (f. 1986) er uddannet fra Det kongelige Danske Kunstakademi. Udover sit billedkunstneriske arbejde har han gennem de sidste år udgivet tekster og musik i både ind- og udland.

Magnus F. Clausen (f. 1981) er autodidakt og har været en del af kunstnergruppen Telefon Til Chefen, bedre kendt som TTC.