Morten Søndergaard: Bakkehusalfabetet – en udstilling om læsning

Rahbeks Allé 23
1801 Frederiksberg C

E: bakkehuset@frederiksbergmuseerne.dk

Særudstillingen Bakkehusalfabetet – en udstilling om læsning er skabt af forfatteren og digteren Morten Søndergaard og beskæftiger sig med begrebet læsning. På udstillingen undersøges det, hvad læsning er, hvad der sker med læseren under læsning og hvordan læsning ikke alene handler om bøger, men også om aflæsning af mennesker, ansigter, symboler m.m. Udstillingen fungerer dermed også som en læsning af Bakkehusmuseets rum, og den udfordrer på kunstnerisk og legende vis museets permanente samling.

På udstillingen har Morten Søndergaard foretaget 28 små ”indgreb” i museets rum, baseret på alfabetets 28 bogstaver. Indgrebene har meget forskellig karakter, og der henvises til personer og bøger, som har haft betydning for sprogets og læsningens udvikling. Et af indgrebene handler om de spor, læsere efterlader i bøger under læsningen, og kunstneren Lasse Krog Møller er derfor inviteret til at udstille en række ”læsespor” på udstillingen fra sit værk Marginalia.

På udstillingen kan man opleve et såkaldt ”ordkomfur”, og man kan lade sig synke ned i en god lænestol med bøger fra udstillingens byttebibliotek eller fordybe sig i Mortens Søndergaards lille film om skrivningens fremadrettede – eller bagudrettede, proces.

Til udstillingen udgives et katalog med 28 tekster, skrevet af Morten Søndergaard, og en plakat med katalogtekster og et fotografi af det sønderbombede bibliotek Holland House. Katalogets tekster knytter sig til de 28 ”indgreb” i udstillingsområdet.

Morten Søndergaard (f. 1964) blev uddannet fra Forfatterskolen i 1991 og blev cand. phil. i Litteraturvidenskab fra Københavns Universitet i 1993. Han debuterede med digtsamlingen Sahara i mine hænder i 1992 og har været medredaktør af tidsskriftet Hvedekorn fra 2002 til 2008. Siden sin debut har han udgivet flere digt- og prosasamlinger, romaner og dramatik, og han blev indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris for henholdsvis Vinci, senere i 2002 og Et skridt i den rigtige retning i 2005. Den seneste udgivelse Processen og det halve kongerige (2010) blev skrevet under hans ophold i Bakkehusmuseets legatbolig.

Ved siden af forfatterskabet har han bl.a. tilrettelagt udstillingerne Et skridt i den rigtige retning på Gl. Holtegaard i 2006 i samarbejde med Elisabeth Topsø og LOVE – En udstilling om kærlighed til sproget i Kunsthallen Nikolaj i 2010 i samarbejde med kunstnergruppen WeArePopular.