06.12.22

SLOW LOOKING DERHJEMME /

Du bruger i gennemsnit 3-30 sekunder på at se på et kunstværk. Men hvad sker der, hvis du i stedet bruger fem minutter, femten minutter eller en hel time?

Vi har alle brug for en pause en gang imellem. Fra de konstante impulser, der hver dag møder os i arbejdet, uddannelsen, hverdagens mange gøremål, og ikke mindst på de sociale medier. På Frederiksbergmuseerne tilbyder vi et pusterum fra den moderne verdens larm og overstimulering. Med udgangspunkt i metoder fra mindfulness og slow looking tilbyder vi en langsom guidning ind i et udvalgt kunstværk eller en del af museernes interiør. Metoden giver mulighed for fordybelse, ro og koncentration, og kan med øvelse hjælpe den enkelte til at håndtere stress bedre. Metoden kan også bare være en umiddelbar, nærværende oplevelse, hvor man sætter fokus på en særlig del af Frederiksbergmuseernes samling.

Den gennemsnitlige museumsgæst bruger normalt mellem 3-30 sekunder på at se på et enkelt kunstværk. Men hvad sker der, hvis man i stedet bruger fem minutter, femten minutter, en time eller en hel eftermiddag på at se detaljeret på ét enkelt værk? Dette er hele grundtanken bag Slow Looking. En metode baseret på idéen om, at hvis man virkelig vil lære et kunstværk at kende, skal man investere tid. At metoden derudover også kan have en række positive indvirkninger på den enkeltes mentale sundhed, og bl.a. fungere stressforebyggende, gør den endnu mere værd at stifte bekendtskab med.

Slow looking på Youtube

Vi har lavet en række videoer der giver dig mulighed for at prøve slow looking derhjemme, på arbejdet eller et helt andet sted.