05.11.21

Ny udstilling trækker naturen ind i Bakkehuset

Billedkunstner Cecilia Westerberg binder sløjfe på sin egen og Kamma Rahbeks interesse for planter og natur i særudstillingen ”De overvintrende” i Bakkehuset. Her kan man fra 13. november opleve Westerbergs værker, der arbejder med at nedbryde skellet mellem ude og inde.

Naturen gennemsyrer billedkunstner Cecilia Westerbergs arbejde, og hendes nye udstilling ”De overvintrende” er ingen undtagelse. Med et poetisk blik på den natur, som vi mennesker uundgåeligt er en del af, trækker hun i udstillingen naturen ind i de historiske stuer på Rahbeks Alle på Frederiksberg. Med stor nysgerrighed har hun skabt en udstilling, der skaber forbindelser. Udstillingen forbinder planter og mennesker, den forbinder ude og inde, og den forbinder fortid og nutid.

”Vi glæder os meget til at vise Cecilia Westerbergs værker på udstillingen i Bakkehuset. Det giver en helt særlig dimension, at hun arbejder så stedsspecifikt. Hun har virkelig haft lyst til at gå i dialog med stedet og med Bakkehusets værtinde Kamma Rahbek, og den interesse skinner igennem i hendes udstilling,” siger Rikke Lagersted-Olsen, museumsinspektør i Frederiksbergmuseerne.

”De overvintrende” folder sig ud over fire af Bakkehusets rum, hvoraf de første bærer titlerne ”En samtale med Kamma”, ”Haven i dvale” og ”En samtale med planter”. På udstillingen vises blandt andet Westerbergs ”Herbarium- en samtale med planter” og installationen ”Urkrudt”.

Titlen ”De overvintrende” henviser til udstillingen som en poetisk undersøgelse af, hvad der sker med planterne og med os, når vinteren sætter ind. Hvordan forbereder vi haven på vinteren? Og hvad er det for et liv, der folder sig ud, når alting er i dvale?

I sin research er Westerberg dykket ned i historierne om både huset, dets beboere og tilhørende have. Det er der kommet en passioneret, sanselig og æstetisk udstilling ud af.

”Westerbergs arbejde med planter både som botaniske og æstetiske størrelser samt med plantesymbolik trækker tråde tilbage til Kamma Rahbek. Westerberg bringer haven ind i huset. Det samme gjorde Kamma Rahbek, som udsmykkede hjemmet med buketter, kranse og tørrede blomster. Der er meget i Cecilia Westerbergs arbejde, som jeg kan se afspejlet i Bakkehusets stemning og historie samt den opfattelse, jeg har af Kamma Rahbek. Og så er det jo smukke værker. Bakkehuset er et sted, hvor æstetik og stemning er toneangivende, så der spiller de også rigtig godt sammen,” siger Rikke Lagersted-Olsen.

Kamma Rahbek begyndte at kultivere haven omkring Bakkehuset, da hun sammen med sin mand, Knud Lyne Rahbek, købte stedet i 1802. Cecilia Westerberg deler både Kamma Rahbeks botaniske interesse og videnskabelige blik på naturen samt hendes udforskning af blomsters og planters æstetiske kvaliteter. Westerberg arbejder med plantefarve, plantetryk, plantesymbolik, plantesprog og planternes historie, men interesserer sig også for, hvordan planterne kan få os til at føle os hjemme, fortæller Rikke Lagersted-Olsen.

”Hun interesserer sig også for det sproglige, det poetiske og for det videnskabelige. Det passer godt til Bakkehuset, der jo var et digterhjem, hvor sprog, kunst og videnskab spillede en central rolle. Netop koblingen mellem kunsten, videnskaben og poesien falder godt i hak med hele den romantiske tænkning.”

Cecilia Westerberg: ”De overvintrende”
Bakkehuset, Rahbeks Allé 23, 1801 Frederiksberg C
13. november 2021 – 6. marts 2022

Cecilia Westerberg

(f. 1967) er uddannet billedkunstner fra Chelsea College of Art & Design i London og har siden år 2000 udstillet adskillige steder i både Danmark og udlandet. Senest ”Alkymistens Laboratorium” som bl.a. blev vist på J.F. Willumsens Museum og Vejle Kunstmuseum. Videnskab, natur og magi er blandt de områder, hun inspireres af.

I de første årtier af 1800-tallet summede Bakkehuset af liv og samtaler hos ægteparret Kamma og Knud Lyne Rahbek, som åbnede deres hjem for tidens forfattere, kunstnere og videnskabsfolk.
Bakkehuset er et autentisk guldalderhjem og sammen med den omkringliggende romantiske have giver museet et stemningsfuldt indblik i 1800-tallets livsformer og indretning. Et besøg i Bakkehuset er en sanselig oplevelse af en af de mest centrale perioder i den danske kulturhistorie – guldalderen.For yderligere info, kontakt:
Museumsinspektør Rikke Lagersted-Olsen
M: + 45 92152330 │rlo@frederiksbergmuseerne.dk