30.09.21

Nu åbner STORM – Danmarks første museum for humor og satire

Hvad var morsomt midt i 1800-tallet? Har satiren nogensinde gået på listefødder? Hvad grinede vi af som børn, som teenagere, som voksne? Det får danskerne mulighed for at gå på opdagelse i, når Frederiksbergmuseerne åbner STORM – et museum for sjov, for alvor og for eftertænksomhed.

På Kulturnatten den 15. oktober slår Frederiksbergmuseerne dørene op til STORM – Danmarks første og eneste museum for humor og satire.

På STORM møder gæsterne humoren fra de første revyer, der opblomstrendes med Grundlovens trykke- og ytringsfrihed, til nutidens satire i radio, tv, aviser og på comedy-scenen. Fra Storm P., Liva Weel og PH over Dirch Passer til Casper Christensen og Roald Als; det er tidernes største kunstnere som fører ordet i en underholdende vinkel på danskerne.

”Vi danskere er kendt for vores sorte humor, der sjældent lader sig oversætte. Vores ret til at lave sjov med hinanden og andre står vi fast på, og vi taler ofte om den lange, stærke tradition for humor og satire som en central del af den demokratiske dialog i Vesten. Men humor og satire har ofte skarpe kanter, man kan slå sig på, og derfor kan det, som kan få os til at grine sammen og styrke fællesskabet, også skabe dybe kløfter,” siger Astrid la Cour, direktør for Frederiksbergmuseerne, som STORM hører under.

Derfor kan det være med til at kvalificere vores dialog med hinanden og andre, at vi ved, hvad vi er rundet af. Der er meget at grine af på museet – men forhåbentlig går man også derfra med ny viden og eftertanke.

”Humor og satire kan være troldsplinten i det danske blik på os selv og hinanden. På STORM får man gennem humoristernes og satirikernes øjne et blik på den danske identitet og selvforståelse. Vi håber, at vi med STORM kan brede den rige tradition for humor og satire ud og derved være med til at perspektivere og nuancere såvel vores blik på os selv, som på vores møde med verden,” siger Astrid la Cour, direktør for Frederiksbergmuseerne, som STORM hører under.

På Kulturnatten slår STORM også dørene op til en særudstilling om det eviggyldigt interessante emne: Sex. I særudstillingen Blot til lyst? kastes et humoristisk og satirisk blik på seksualiteten; fra de intime øjeblikke i soveværelset til chauvinistiske arketyper i storrumskontorerne.

”Sex kan illustrere humorens iboende modsætninger. Sex i humor og satire kan både være frigørende og samtidig være med til at fastholde stereotyper, strukturer og magtforhold, som kan være problematiske. Og så har der bare altid været meget sex i humor, lige fra de første revyer og til stand up og comedy-scenen,” forklarer Astrid la Cour.

Den folkekære humorist

Museets navn er en hyldest til Storm P., og førstesalen er dedikeret til formidlingen af den folkekære humorist.

Med STORM har Frederiksbergmuseerne samlet Storm P. museet og Alhambra i et fælles kraftcenter for humor og satire. Udover udstillinger, foredrag og workshops på museet, vil STORM i høj grad rykke aktiviteter udenfor museets mure, så man kan møde satiren og humoren i byrummet, på skoler og institutioner.

STORM åbner på Frederiksberg Runddel på Kulturnatten fredag den 15. oktober.

Både den faste udstilling og særudstillingen Blot til lyst?’ er skabt i samarbejde med design-bureauet Torden og Lynild.

Udstillingerne er skabt i samarbejde med designbureauet Torden & Lynild, som tidligere har udviklet nyskabende udstillingsdesign til bl.a. Nationalmuseet, og Odense Bys Museer. De har desuden stået for scenografi og kostumer til anmelderroste scenekunstproduktioner på Det Kongelige Teater, Teater Republique og Nørrebro Teater m.fl.

Torden og Lynild modtog i 2015 Årets Reumert i kategorien Årets Scenograf for forestillingen ’Amandaværelset’ på Det Kongelige Teater, og i 2018 modtog bureauet (sammen med resten af holdet) Årets Reumert i kategorien Årets Skuespil for ’Festen om Madteater’ på Teater Republique.

Læs mere på www.tordenoglynild.net

Tak til

Udstillingerne er støttet af Arbejdernes Landsbank, Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond, Konsul George Jorcks og hustru Emma Jorcks Fond, Frederik og Emma Kraghs mindelegat samt Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat

For yderligere information, kontakt:
Astrid la Cour:
alc@frederiksbergmuseerne.dk