01.12.22

KIMSOOJA / WEAVING THE LIGHT

Til marts indtager den sydkoreanske kunstner Kimsooja Cisternerne og forvandler det tidligere vandreservoir til et sakralt lyshav.

I 2023 indtager den sydkoreanske kunstner Kimsooja Cisternernes underjordiske kamre. Publikum inviteres ind i et illusorisk rum, hvori lys spaltes i alle regnbuens farver og forvandler det tidligere vandreservoir.

Hvert år inviterer Frederiksbergmuseerne en kunstner til at skabe et stedsspecifikt værk til Cisternernes 4.400 kvadratmeter, hvor luftfugtigheden er tæt på 100%, dagslyset aldrig når ned, hvor rumklangen runger i 17 sekunder, og temperaturen svinger mellem 4 og 16 grader.

I en omfattende installation forvandler Kimsooja Cisternerne til et foranderligt univers, hvor lyset som farvestrålende penselstrøg på transparente lærreder bryder med mørket. Værket er skabt af lysbrydende film opsat på paneler, der lader lyset passere gennem mikroskopiske overflader af horisontale og vertikale prismer. Lysstrålerne spaltes i alle regnbuens farver, som dynamisk væver sig ind og ud af de underjordiske søjlegange.

KIMSOOJA IN CISTERNERNE /

In March, the South Korean artist Kimsooja takes over the underground chambers with a brand-new exhibition.

For many years, Kimsooja has worked with light-installations all over the world. She is an obvious choice for Cisternerne, as her art manages to make us aware of ourselves and our surroundings through simple artistic techniques that embrace the architectural space in its entirety.

With her total installation in Cisternerne, Kimsooja will invite the audience into an illusory space where light splits in all the colors of the rainbow and transforms the former water reservoir into a sacred sea of light.

The exhibition Weaving the Light opens on March 12 and can be experienced until November 30, 2023.

The exhibition is realized thanks to the support from Arbejdernes Landsbank, Augustinus Fonden, Becket-Fonden, Det Obelske Familiefond, Frederiksberg Fonden, Grosserer L. F. Foghts Fond, Knud Højgaards Fond, Statens Kunstfond and Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Foto: Kimsooja, To Breathe, 2015, site-specific installation consisting of video projection To Breathe: Invisible Mirror, Invisible Needle, 2005, mirror, diffraction grating film, and sound performance The Weaving Factory, 2004, Centre Pompidou-Metz, Commissioned by Centre Pompidou-Metz. Courtesy of Institut français/Année France Corée and Kimsooja Studio. Photo by Jaeho Chong