27.03.23

Frederiksbergmuseernes direktør bliver ny direktør for SMK

1. maj tiltræder Astrid la Cour som direktør for SMK. Hun har siden 2015 stået i spidsen for fusionen af Cisternerne, Møstings Hus, Bakkehuset, Storm P. Museet og Alhambra. De to sidstnævnte er nu et samlet museum for humor og satire; STORM.

Frederiksbergmuseerne fremstår i dag som en stærk samlet enhed, hvis indsats værdsættes bredt. Under Astrid la Cours ledelse har Frederiksbergmuseerne gennemgået en markant udvikling, hvor alle enheder er revitaliseret med fokus på hver deres særegne kvaliteter.

Den udvikling, som har positioneret Frederiksbergmuseerne så unikt i dansk kulturliv, er Astrid la Cours fortjeneste. På bestyrelsens vegne vil jeg gerne sige stort og dybfølt tak til Astrid for mange års kvalificeret og ukuelig indsats og ønske hende al held og lykke i den nye stilling. SMK får en direktør med en imponerende høj faglighed og stærke ledelsesmæssige værdier, som utvivlsomt vil påvirke museet i positiv retning. Den udvikling glæder jeg mig til at følge”, lyder det fra Christian Have, bestyrelsesformand for Frederiksbergmuseerne

Med et vidt forgrenet formidlingsarbejde er der skabt et væld af kunst- og kulturoplevelser i Frederiksbergmuseernes autentiske rammer, hvor samspillet mellem fortid og nutid er relevant og vedkommende. Med sine spektakulære underjordiske udstillinger har Cisternerne markeret sig med en femdobling af besøgstallet samt stor national og international bevågenhed, og Møstings har sat fornyede rammer om samtidskunsten. Med STORM er der skabt et museum med fokus på humor og satire, begreber som indtager en central plads i danskernes identitet og selvforståelse. Og sidst, men ikke mindst er dansk åndslivs måske mest berømte historiske kraftcentrum, Bakkehuset, nu igen et levende mødested.

En lang række fonde har sammen med Frederiksberg Kommune muliggjort denne udvikling frem mod at være museum for mange flere, og en aktiv del af samfundet. Samarbejder med festivaler, organisationer, foreninger og virksomheder har givet mulighed for at nå ud til stadig nye brugere. Gennem alle årene har social- og sundhedsområdet været en gennemgående strategisk indsats, og erfaringer fra arbejdet med særligt sårbare er nu overført til arbejdet med mental sundhed generelt.

Astrid la Cour siger: ”Jeg er meget taknemlighed for – sammen med de mange dygtige medarbejdere – at have haft muligheden for at lade Frederiksbergmuseerne gro frem, så det nu ikke alene er muligt at løfte museumslovens krav, men også åbne museerne og udstillingsstederne for mange flere. Jeg er stolt af, at vi sammen har fundet en fin balance mellem store internationale publikumssucceser og de helt nære intime kulturoplevelser, også for de mest sårbare.”

Yderligere information kan fås ved:
Christian Have, bestyrelsesformand