31.05.23

FREDERIKSBERG - BYEN I BYEN

Ny historisk udstilling formidler et bredt udvalg af de bedste fortællinger om Frederiksbergs liv. Udstillingen FREDERIKSBERG – BYEN I BYEN sætter fokus på Frederiksberg som moderne storby, hvor borgere, politikere, kunstnere og forbrydere på hver deres måde har sat aftryk og formet det Frederiksberg, der i dag eksisterer som en by i byen.

Borgmester Michael Vindfeldt (S) åbner udstillingen fredag den 2. juni kl. 16 som en del af FRBDAGE.

Frederiksberg Kommune driver i det kommende år kulturhuset Riises Landsted, Allégade 5. I denne anledning præsenterer Frederiksbergmuseerne og Frederiksberg Stadsarkiv i tæt samarbejde udstillingen FREDERIKSBERG – BYEN I BYEN om Frederiksbergs historie gennem 300 år.

Borgmester Michael Vindfeldt (S) åbner udstillingen fredag den 2. juni kl. 16 som en del af FRBDAGE, og siger i den forbindelse:

”Riises Landsted er en historisk bygning og vigtig del af både det arkitektur- og kulturhistoriske miljø omkring Allégade. Det er derfor oplagt, at netop Riises Landsted lægger rum til en udstilling om Frederiksbergs historie fra byens spæde start til den udvikler sig til en moderne storby. Frederiksbergmuseerne og Frederiksberg Stadsarkiv har med generøs støtte fra Frederiksbergfonden produceret en både smuk, spændende og informativ udstilling om vores Frederiksberg med nedslag på forskellige temaer, der har gjort byen til det særlige sted, det er i dag. Jeg håber, at rigtig mange vil benytte lejligheden til at besøge Riises Landsted og se udstillingen i de historiske rammer og samtidigt blive klogere på vores bys historie”.

Frederiksberg opstår som en lille beskeden landsby for over 300 år siden, da 20 hollænderbønder med familier flyttes til markerne udenfor Københavns volde. Det er nu en moderne storby med mere end 100.000 indbyggere, eget slot og egen identitet. Hvad byen består af – hvem den har bestået og består af – giver udstillingen eksempler på.

”Jeg synes, at det er en ambitiøs og flot udførelse, og det meget glædeligt, at vi med projektet får en samlet fremstilling af Frederiksbergs historie. Der er tale om en mobil løsning og der gives samtidig mulighed for at arbejde med udsnit af den samlede løsning, hvilket skaber stor fleksibilitet i den fremtidige anvendelse”, fortæller direktør for Frederiksbergfonden, Martin Dahl.

FREDERIKSBERG – BYEN I BYEN er skabt i samarbejde mellem Frederiksbergmuseerne og Frederiksberg Stadsarkiv. Udstillingen er generøst støttet af Frederiksbergfonden.

Udstillingsåbning:                                                                                                                                                                                                     Fredag d. 2. juni kl. 16. Alle er velkomne!

Riises Landsted, Allégade 5, 2000 Frederiksberg.

Udstillingsdatoer:                                                                                                                                                                              Lørdag d. 3. juni kl. 10-16 og søndag d. 4. juni kl. 10-16

5. juni-15. juni: Onsdag, torsdag og fredag kl. 14-17, Lørdag kl. 11-14

11. juli – 11. august: Onsdag, torsdag og fredag kl. 14-17.

Kontakt
For yderligere oplysninger og pressefotos kontakt venligst kommunikationsansvarlig for Frederiksbergmuseerne, Siw Aldershvile Nielsen på san@frederiksbergmuseerne.dk