20.03.23

DET OBELSKE FAMILIEFOND STØTTER SAMTIDSKUNSTEN I MØSTINGS /

I flere årtier har kunsthallen Møstings fungeret som en platform for samtidskunst og en særegen kulturel oase midt i hovedstaden. Mange unge billedkunstnere har her haft deres første større soloudstilling, etablerede kunstnere fået muligheden for at gå nye veje, mens andre igen har opnået et fornyet fokus sent i deres karriere. Med en markant donation fra Det Obelske Familiefond bliver det nu muligt for kunsthallen at styrke formidlingsdelen samt vilkårene for udstillingsaktivitet.

I Møstings er publikum gennem årene blevet præsenteret for et varieret udstillingsprogram på et højt kunstnerisk niveau, med et bredt udsnit af billedkunstneriske udtryksformer og tematikker. Som den eneste af enhederne i Frederiksbergmuseerne har Møstings prioriteret at fastholde gratis adgang til alle udstillinger, så entréen ikke bliver en mulig barriere ift. folks møde med samtidskunsten.

Det Obelske Familiefond har netop bevilget 600.000 kr. til udstillingsprogrammet 2023-2025 i Møstings, så kunsthallen kan styrke arrangements- og formidlingsdelen rundt om hver enkelt udstilling yderligere, samt øge honoraret til værkproduktion for de kommende kunstnere der skal udstille.

Direktør for Frederiksbergmuseerne Astrid la Cour er meget taknemmelig for den store bevilling fra fonden:

”Takket være den flotte bevilling fra Det Obelske Familiefond bliver det muligt at støtte endnu mere op om de kunstnere der lægger et uvurderligt engagement og betydelige kræfter i vores udstillinger i huset. Derudover betyder bevillingen, at vi kan opprioritere formidlingsområdet. Dette vil være til stor glæde for den meget bredt sammensatte gruppe der allerede bruger Møstings, men også betyde at vi nu kan bruge flere ressourcer på at række ud til nye målgrupper. ”

Udstillingsprogrammet i Møstings

Den 31. marts åbner udstillingen Resort af kunstneren Filip Vest. Her er Møstings forvandlet til et fiktivt badehotel, hvor der dog lige under den luksuriøse overflade lurer fortællinger om klimakrise, isolation, eskapisme og undergang. Gennem en scenografisk installation samt flere performances i udstillingsperioden udfolder Filip Vest en sanselig fortælling om den tid, vi befinder os i lige nu, hvor handlingslammelse ofte er fremtrædende i vores møde med kriser og katastrofer.

Senere på året indtager billedkunstneren Birk Bjørlo førstesalen med udstillingen I am lost to this world. På udstillingen viser Bjørlo en lang serie tegninger, der kredser om den egocentriske og narcissistiske tudsekarakter fra Vinden i Piletræerne, hvor fabeldyret på mange måder fungerer som et alterego for Bjørlo. Udover tegning og skulptur består udstillingen af to objektmalerier i stort format, der bølgende vil sno sig gennem de højloftede rum.

I efteråret kan man opleve billedkunstner og designer Nikoline Liv Andersens sanselige soloudstilling Utopia. På udstillingen blander Nikoline Liv Andersen klassiske håndarbejdsteknikker såsom tufting, broderi, strik, hækling og vævning med ord og lyd. Tematisk kredser udstillingen om de store eksistentielle spørgsmål, om det at være menneske og om vores relation til naturen. De tekstile værker iscenesættes i de herskabelige rammer med et fokus på håndværket og detaljernes betydning.