09.02.22

FRA 13. MARTS PRÆSENTERER CISTERNERNE CHIHARU SHIOTA: MULTIPLE REALITIES

Både tid og tyngdekraft synes ophævet i den japanskfødte installationskunstner Chiharu Shiotas omfattende udstillingsprojekt i Cisternerne, hvor publikum ledes ind i et labyrintisk univers af sanselige installationer og rumlige forskydninger.

På udstillingen Multiple Realities favner Chiharu Shiota Cisternernes iboende egenskaber i skabelsen af et drømmelignende scenarie. Udstillingen, der opleves via snoede gangbroer, anvender vandet og de mørke repetitive søjlegange i konstruktionen af et labyrintisk forløb.

Udstillingens tre fortløbende rum er tematisk og forløbsmæssigt forbundne.
Her åbenbarer spindelvævslignende garnstrukturer og roterende tekstiler sig i takt med publikums fremadskridende vandring på et stadigt mere uroligt vand og fremstår gradvist mere dynamiske og påtrængende.

Cisternerne er forvandlet til et på én gang magisk og foruroligende sted af lyde, vibrationer og spejlinger, hvor florlette stofkonstruktioner tegner cirkelformationer i den fugtmættede luft og roterende kjoler synes dansende på vandoverfladen.

At møde Chiharu Shiotas selvbiografiske arbejde er som at bevæge sig ind i en anden dimension. Hendes monumentale sanselige værker tager afsæt i en kollektiv og historisk bevidsthed, hvorfra hendes egen biografi på smuk vis fletter sig sammen med de besøgendes egne livshistorier.

Trådene, linjerne og knuderne, der er blevet hendes signatur, står som et poetisk billede på det netværk af tråde, der knytter mennesker sammen på tværs af tid, rum og livsfortællinger.

Om kunstneren

Chiharu Shiota (f. 1972) bor og arbejder i Berlin. Hun er uddannet fra Hochschule für Bildende Künste, Braunschweig (1997-1999) og Universität der Künste, Berlin (1999-2003).

I de sidste to årtier har Chiharu Shiota skabt hele universer vævet af garn, som er blevet hendes signaturmedie i fremstillingen af ​​dybt bevægende og storstilede totalinstallationer.

Shiota var Japans repræsentant på Venedig Biennalen i 2015 og har haft soloudstillinger på gallerier og museer verden over, herunder The National Museum of Art i Osaka (2008), La Maison Rouge i Paris (2011), Wanås Konst i Skåne (2016) og Göteborgs Konstmuseum (2018).

Om Cisternerne

Cisternerne er en underjordisk kunsthal i hovedstadens gamle vandreservoir.
Hvert år inviteres en internationalt anerkendt kunstner eller arkitekt til at skabe en udstilling der spiller sammen med det tidligere vandreservoirs helt særlige arkitektur, klima, stemning og historie. Cisternerne er del af Frederiksbergmuseerne

Udstillingskatalog
I forbindelse med udstillingen udgives et illustreret katalog med tekst af adjunkt, Institut for Mennesker og Teknologi, ph.d. Kasper Levin

Udstillingen realiseres takket være støtte fra
A. P. Møller Fonden, Arbejdernes Landsbank, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Bestles Fond, Brøchner Hotels, Det Obelske Familiefond, Frederiksberg Fonden, Knud Højgaards Fond, Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Praktisk information om udstillingen
Chiharu Shiota: Multiple Realities
Cisternerne i Søndermarken overfor Frederiksberg Slot
Tir.-søn: Kl. 11-18 / Tors.: Kl. 11-20

13. marts – 30. november 2022

www.frederiksbergmuseerne.dk

Entré
Voksne: 115 kr.
Studerende / unge under 27 år: 90 kr.
Grupper (på 10+): 90 kr./person
Børn under 18 år: fri entré