14. september 2021

Mellem klassicisme og romantik - parkvandring i Frederiksberg Have og Søndermarken

Parkvandringen er til dig, der har interesse for arkitektur og havekunst, og til dig, som har lyst til at få nogle historiske og kulturelle inputs under en god vandretur.

Vandringer
14. september 2021 kl. 16:00 -17:30
Hovedindgangen til Frederiksberg Have på Frederiksberg Runddel og slutter i Søndermarken
75 kr.

På denne parkvandring går vi på jagt efter klassicistiske elementer i Frederiksberg Have og Søndermarken, som begge blev omlagt til romantiske haver efter engelsk forbillede i slutningen af 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet. Den nyklassicistiske bygningskunst hentede inspiration i antikkens bygninger, og stilretningen opstod i Rom i midten af 1700-tallet og blev dyrket langt op i 1800-tallet. Vi kigger blandt andet nærmere på arkitekten og billedkunstneren Nicolai Abildgaards smukke Apistempel, som en kort overgang blev anvendt som indgang til Zoologisk Have, og vi kigger nærmere på det interessante samspil mellem nyklassicismen og den følsomme modpol, romantikken, i de to parker.

Husk godt fodtøj, da vi kommer til at gå en del – også udenfor de faste stier.

Parkvandringen er arrangeret af Frederiksbergmuseerne, Bakkehuset i forbindelse med Golden Days.