10. februar 2022

HVORDAN DRAMATISERER MAN EN KLASSIKER? - Samtalesalon om opsætningen af Stolthed og fordom

Hæsblæsende forelskelse, fornægtelse og kompromisløs kærlighed er i højsædet i Jane Austens udødelige romanklassiker ”Stolthed og Fordom” fra 1813.

Foredrag
10. februar 2022 kl. 17:00 -18:00
75 kr.

I romanen følger vi fem giftefærdige middelklassesøstre, hvoraf den næstældste, Elizabeth Bennet, efter mange forviklinger ender med at erobre den rige, tiltrækkende, men også lettere følelsesforskrækkede Mr. Darcy.

Den romantiske verdensklassiker kan lige nu opleves i en forrygende og anmelderrost teaterudgave på Betty Nansen Teatret.

I relation til den aktuelle opsætning inviterer Bakkehuset og Betty Nansen Teatret indenfor til en samtalesalon med dramatiker Sonja Ferdinand og instruktør Anna Balslev, der er hovedkræfterne bag den imponerende opsætning.

Bakkehuset danner med sine autentiske stuer, fra det litterære ægtepar Kamma og Knud Lyne Rahbek, rammen om den intime salon. Her skal vi bl.a. tale om de kunstneriske overvejelser, som Sonja Ferdinand og Anna Balslev har haft i processen med at bearbejde den historisk roman fra 1813 til et nyt scenepublikum. Vi skal tale om heltindetyper dengang og nu, samt hvorfor det overhovedet er interessant med en moderne opsætning af den gamle klassiker.

”Stolthed og Fordom” kan ses på Betty Nansen Teatret indtil 12. februar 2022.

Entré til Bakkehuset er inkluderet i billetten.