3. juni 2023

FRBDAGE 2023 / Hjørnestuesamtale på Bakkehuset

Deltag i en Hjørnestuesamtale på Bakkehuset i Den nye hjørnestue på førstesalen.

3. juni 2023 kl. 15:00 -15:30
75 kr.

For 200 år siden mødtes digtere, forfattere og videnskabsfolk hos ægteparret Kamma og Knud Lyne Rahbek for at diskutere, læse højt, give kritik og kreativ sparring. Interessen for sprog, kultur og kunst blev forenet i deres samtaler og samtalekulturen er dermed Bakkehusets vigtigste kulturarv.

Den nye hjørnestue på førstesalen er en nutidig spejling af Rahbeks historiske stue lige nedenunder, og fortolker den salonkultur, som udfoldede sig i Bakkehuset for to hundrede år siden. Formålet med Den nye hjørnestue er ikke blot at se og sanse kunsten i rummet, men at give plads til nye samtaler – samtaler som du kan være en del af.

Vores “Hjørnestuesamtaler” foregår rundt om det smukke kvadratiske bord med plads til otte personer, og faciliteres af museets værter, som har et indgående kendskab til rummet og kunstprojektet som helhed.

Rummet er udsmykket med 29 skabe, et for hvert bogstav i alfabetet samt ét ord. Skabene indeholder tableauer og scenerier, som i kombination med Morten Søndergaards nyskrevne tekster stiller både store og små spørgsmål.

Det er bordets trillende trækugle, som bestemmer hvilke bogstaver og dermed hvilke skabe og tekster, der vil danne rammen for jeres samtale.

For at deltage skal man bestille en plads omkring bordet. Hjørnestuesamtalen har en varighed af ca. 30 minutter, og det kræver ingen særlige forudsætninger at deltage.

Du kan melde dig til hjørnestuesamtalen med folk, du kender på forhånd, eller du kan melde dig til på egen hånd. Det er også muligt at booke hjørnestuen som en gruppe.

Entré til Bakkehuset er inkluderet, når du køber en billet til Den nye hjørnestue.

Arrangementet er en del af FRBDAGE 2023.